Welkom » Nieuws » Nieuwsblog » Autoschommel-met-looping project

"Sinds 2000 werk ik aan de ontwikkeling van sculpturen met expressieve beweging als uitgangspunt."

Autoschommel-met-looping project

2022-09-30 (V. van der Wijk)

De afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest met twee tot dusver geheime projecten (samen met de geboorte van mijn prachtige dochter Sofia enkele weken geleden). Hierbij het eerste project: een gigantische installatie genaamd de "Autoschommel" welke ik ontwikkel samen met Emile Luijben (Mastermilo) voor de 'Op de proef gesteld' campagne van de Universiteit van Nederland.

Deze computer illustratie toont hoe de installatie er uit gaat zien: Een Volkswagen Golf zal heen en weer gaan slingeren als een 6 meter lange pendulum en uiteindelijk zelfs over de kop gaan op 12 meter hoogte(!). Iedere keer als de auto langs de grond komt wordt de beweging versneld door de 'bestuurder' die gas geeft zodat de auto steeds hoger en hoger komt.

Samen met Emile hebben we het conceptuele ontwerp gemaakt. Terwijl ik druk ben met de dynamische simulaties, berekeningen van de dynamische krachten en het maken van een ontwerp dat voldoende sterk is, houdt Emile zich bezig met de productie. Het ontwerp heeft grote uitdagingen omdat de dynamische krachten nogal groot zullen worden: bij een looping zal de auto 5G versnellingskrachten uitoefenen op de bestuurder wanneer het de grond passeert, wat 5 maal zo zwaar is als de zwaartekracht. Daarmee wordt een 1000 kg wegende auto effectief maar liefst 5000 kg zwaar en een persoon van 80 kg zo zwaar als 400 kg. 5G krachten zijn ongeveer de maximale krachten die zijn toegestaan in achtbanen en zijn op de grens met wat een menselijk lichaam aan kan zonder speciale uitrusting. Met een contramassa aan de andere kant van de slinger (van blokken beton) kan de auto worden gebalanceerd waarmee deze enorme G krachten worden gereduceerd. In het uiterste geval, bij volledige balans, wordt het mogelijk om langzaam en comfortabel in verticale cirkels over de kop te autorijden. Echter, deze contramassa intruduceert ook weer andere grote krachten in de constructie waar in het ontwerp rekening mee moet worden gehouden.

Dit project werd geïnitieerd door de Universiteit van Nederland met het doel om wetenschap te promoten. Als universitair docent aan de TU Delft zal ik in de video's uitleggen hoe zulke grote bewegende constructies worden ontworpen, hoe je moet denken over de (dynamische) krachten die in het materiaal werken en hoe deze moeten worden 'weggeleid' door de constructie. En natuurlijk over hoe je het kunt balanceren.

Als je meer wilt zien van de productie in de werkplaats (het basis frame is al gemaakt en ook al gebruikt door Emile om hemzelf over de kop te schommelen), kijk dan de onderstaande video's van Emile of bezoek zijn youtube kanaal. Hij maakt fantastische en erg inzichtelijke opnamen.